tisdag 16 februari 2010

Sociala medier 2 Google Wave

Har nu testat Wave i ca fyra månader och börjar få en liten uppfattning om dess styrkor och svagheter. Nu är ju produkten ännu i betaversion så vissa grejer kanske förändras ännu. Bland annat så är hela "Settings" funktionen ännu tom och under arbete.


Gränssnittets funktion är smidig och helt suverän. Det känns mjukt och smidigt att jobba i Wave och alla containers kan ändras storlek på. Dock kan man inte flytta plats på dessa, men man kan minimera dem på ett bra sätt.

En styrka är att man t.ex kan börja med att göra något ensam - lägga in en viss stomme för uppgiften - t.ex om man som lärare använder Wave för grupparbete så kan man lägga in frågeställningar, anvisningar, tidtabeller, länkar osv i förväg. När man är klar så kan man plocka in eleverna i rätt "grupper" eller helt enkelt i rätt wave.

Därefter kan eleverna på ett lätt och smidigt sätt, diskutera, lägga in länkar, använda wikipedia (via botten wikifier), ladda upp bilder, dokument, bädda in video, rösta inom gruppen, hålla VoIP konferenser osv och allt detta i en och samm vy och gränssnitt. Där, och exakt där har vi styrkan.

Men vad gör man om en person ska bort från en wave och in i en annan? Det går nog bra att lägga in en person i en ny wave men det går inte att kicka ut någon från en wave i nuvarande beta-version. Detta kan vara ett problem särskilt inom företagsvärlden, men jag är övertygad om att detta löses i den färdiga versionen.

Jag har främst använt Wave på två sätt:

1. Som gemensam anteckningsplattform under diskussion mellan två personer som inte sitter i samma rum. Jag har en kollega som jag brukar hålla konferenser via Skype med regelbundet. Medan vi diskuterar aktuella teman så sitter vi samtidigt och antecknar i vår Wave. Där delar vi länkar, där laddar vi upp dokument som vi delar med oss osv. Och det bästa är att det efteråt finns ett protokoll över "mötet".

2. Som brainstorming kring olika ämnen. Jag har en annan kollega som jag har 11 olika waves på gång med. Varje Wave har en rubrik som beskriver innehållet i Waven (Rubrikerna är t.ex Omvärldsbevakning och trender, Programverktyg och teknik och Microlearning).

I själva waven lägger vi in allt som vi kommer över som har med ämnet att göra, de må sedan vara upplevelser i det dagliga livet som vi beskriver, länkar, tips, dokument. När man sedan tittat på något (testat ett program som man tipsats om, läst en blogg eller något annat) så reflekterar man tillbaka. Ibland kommer man till en slutsats och då taggar vi waven med nyckelorden i slutsatsen varpå den blir indexerad. Jag saknar dock en funktion att tagga ett enskilt inlägg.

Wavarna kan förstås ligga i Inboxen men det är fiffigare att lägga dem i mappar precis som man har i sitt mailprogram.

Vad är det då som skiljer Google Wave från E-post?

I huvudsak är den största skillnaden att en Wave är både synkron och asynkron. Det är som att kunna skriva samtidigt (brukar kallas "chatta" ;-) i ett e-postmeddelande. Ibland blir det chat av en wave men personligen tycker jag inte den vinsten är så stor.

När gäller att tänka Wave så är den största skillnaden till e-post att man inte har en inbox som består av enskilda inlägg/meddelanden utan direkt är grupperad enligt ämnet. Wave kategoriserar enligt ämne och inte enligt person. I e-post är ju person (från vem till vem) oftast den vanligaste kategoriseringen på toppnivå. Och så sorterar man sina e-postmeddelanden i datumordning.

Den andra stora skillnaden är dynamiken med möjlighet att lägga till media hur som helst samt att lägga till extensions/gadgets som kan ge ytterligare en mängd olika funktionalitet (allt från kartfunktioner till Facebook och Twitterintegration samt t.ex Aunt Rosie som översätter i realtid det vad wavedeltagare skriver till varandra - enligt önskat språk.

Här finns en lista som visar de flesta som finns tror jag: http://sites.google.com/site/gwaveextensions/extensions-list

Man skulle ju titta på sin egen verksamhet när det gäller nyttan av sociala medier. Som toppadmin för Fronter på Åland kunde jag visserligen tänka mig att ha en wave där alla skolors Fronteradmins är deltagare, främst för att dela på tips och diskutera. För renodlade Frågor och Problem kring plattformen använder jag dock hellre min Helpdesk där jag lättare kan bygga upp en knowledgebase bestående av lösningar de frågor som dyker upp. Jag vill också kunna bestämma status för en fråga samt prioritet. Men Wave som komplement -javisst!

I skolan ser jag Wave som ett bra verktyg för grupparbeten, hellre wave än Facebook - helt klart. Google och Facebook använder annars någonting som kallas OpenAPI som även Fronter stöder och det kan komma att leda till att såväl wave som FB kan integreras i ett Fronter-klassrum.

Min frågeställning med avseende på Google wave.

Är e-posten inne på slutet av sin livscykel?

Våra elever använder knappt alls e-post redan idag. När man frågar så har eleverna ofta epost av två orsaker:

1. För att kunna registrera sig på nättjänster behövs en e-postadress
2. För att skolan kommunicerar via epost. Att skolan kommunicerar via e-post anges faktiskt som Nivå 1 (lägst) på en skala från 1 till 5 när det gäller utveckling av skolans sätt att kommunicera digitalt med elever och hemmen.

tisdag 2 februari 2010

Global utveckling

Hittade ett väldigt intressant blogginlägg på skolverkets Omvärldsblogg som ger en vink om vad det sker inom skolutveckling globalt: Omvärldsbloggen

Bland annat är Storbrittaninens storsatsning på utveckling av skolan och deras Home Access projekt omnämnt. En tydlig trend i vår omvärld att det satsas mycket på visioner, strategier och planer för hur skolan ska kunna tillgodose det digitala samhällets behov.

Länkar:

fredag 29 januari 2010

Wallwisher tutorial

Wallwisher embedded

Sociala medier 1 Wallwisher

En anslagstavla på webben, kan det vara något det? Wallwisher (mitt demoexempel) är ett intressant fenomen. Det går snabbt att registrera sig. Det är gratis. Har du ett google-konto eller Open ID så är det bara logga in direkt.

Anslagstavla är förresten inte rätt ord. Det är nog mera av brainstorming över wallwisher. Det som man får framför sig är en nästan tom sida med en bakgrund som man väljer själv. Överst ska man ange såväl rubrik som underrubrik samt lägga till en liten bild/logo.

Wallwisher är superenkel att använda. Tanken med Wallwisher är att fylla hela sidan med små elektroniska post-it lappar som kan innehålla text, video, ljud, dokument, länkar. För att lägga till en ny Note är det bara att dubbelklicka var som helst på sidan och skriva. Man kan välja om man vill vara anonym eller inte.

Man behöver inte gå in på Wallwisher för att följa med vad som händer där. Det går bra att prenumera på inläggen som RSS eller om man så vill går det att embedda sin vägg på en webbsida. I fronter går det dock tyvärr inte att bädda in sin vägg eftersom koden raderas när man försöker spara den. Detta beror på att koden innehåller aktiva element som klassas som osäkra av Fronter. Jag ska kontakta dem om detta!

Jag kan bra tänka mig att Wallwisher skulle fungera bra i undervisning, t.ex för att samla gruppens åsikter eller bakgrundskunskap i en viss fråga. Så länge man bara är ute efter text fungerar Fronters brainstorm-verktyg lika bra, men om man vill få in en youtube video, en bild, en låt eller ett helt dokument eller webbsida så är Wallwisher det rätta valet.

Jag försökte använda Wallwisher ifjol för att samla lärares åsikter om vilka nyckelord som bör beaktas i en IT-vision för utbildningsväsendet på Åland. Det kom tre inlägg. Ett av dem var mitt eget...

Skapa din egen vägg och testa på: http://www.wallwisher.com

Frågeställning: Är det vanligt att brainstorma i dagens skola? Är det någonting som kunde användas mera? Stöder en tjänst som wallwisher elevernas kreativitet bättre än om man bara ber dem skriva ner sina tankar på papper?

torsdag 21 januari 2010

Kurs!

"Att gå på kurs". Vad tänker man då? Jo en stund borta från det vardagliga jobbet. Det är inte alltid så lätt att lämna jobbet efter sig under kursen. Speciellt om det handlar om en kurs där man sitter vid en dator. Det är då lätt hänt att man kollar e-posten, ansiktsboken, eller Google vågen längs hela kursdagen. Att gå på kurs innebär ofta också att kaffet är serverat bekvämt och att lunchen är god!

Men måste kurs alltid betyda att man reser iväg någonstans och är borta från jobbet. Är det effektiv inlärning? Hur skulle det vara om att lägga upp fortbildningen så att var och en kan lära sig just det den behöver vid just det tillfälle då behovet uppstår. Det är kanske inte alltid ändamålsenligt att sitta en dag på kurs när det som gjort att man anmält sig till kursen egentligen är en detalj som man kan gå igenom på 30 minuter. Learning Just in Time! Not just in case.